Pautes per als monitors/monitores, coordinadores/coordinadors i aprenents/aprenentes

Google translator

Pautes actualitzades el 28/09/2014

Gestionar l’equip de participants implica:

0.- Tenir la llista de participants: monitores i aprenents del taller de la llengua que coordina. Hi ha un model tipus..

1.- Recollir les dades de contacte, preferentment les adreces electròniques, de tot l’equip.
Una bona manera és recollir-les personalment i verificar que les hem escrites bé. Enviant un missatge de salutació, tot l’equip tindrà l’adreça de qui coordina i verificarem que l’hagi rebut tothom.

2.- Fer el seguiment de participació dels monitors i dels aprenents: assistències, faltes amb avís i faltes sense avís.
Fer-ho és essencial per gestionar els grups, els espais i la llista d’espera.
Si hi ha molts grups, demanar als monitors que passin les assistències i faltes, amb avís i sense avís, del seu grup.

3.- Comunicar les 2 faltes sense avís a qui coordina la llista d’espera, quan les hi hagi, per cobrir les vacants el més aviat possible; ens interessa gestionar amb responsabilitat el recurs valuós i escàs que representen els monitors.
Qui coordina la llista de participants i la llista d’espera enviarà un missatge, amb còpia als coordinadors de llengües que aprèn i ensenya, del tipus:

Hola,
Com que han transcorregut 2 tallers i no sabem res de tu, cedim la teva plaça a una de les persones de la llista d’espera.
Si t’interessa tornar a participar-hi més endavant, contacta amb nosaltres.

Que tinguis un molt bon dia,

4.- Comunicar casos de persones que ens avisen amb freqüència que no vindran, aquesta és una altra forma de malbaratament de recursos, la informarem i alliberarem la seva plaça amb un missatge, amb còpia als coordinadors de llengües que aprèn i ensenya, del tipus:

Hola,
Com que faltes sovint, estem malbaratant la teva plaça, hi ha persones esperant per aprendre a la llista d’espera, cedim la teva plaça a una de les persones de la llista.

Quan puguis participar-hi establement, contacta amb nosaltres.
Que tinguis un molt bon dia,

5.- Establir el nombre de places atenent als criteris:
– 4 alumnes màxim per grup per als nivell intermedi i avançat
– 6 alumnes màxim per grup per als nivells inicials
– Aforament de l’aula
Informar a qui coordina la llista d’espera del nombre de places vacants per acollir nous aprenents de la llista d’espera el més aviat possible.

6.- Recordar als participants: ‘Avisa quan no puguis venir, amb 2 faltes sense avisar, alliberam la teva plaça.’
Al missatge recordatori afegir les adreces electròniques de les persones que coordinen cada llengua.

Organitzar els grups d’aprenentatge:
Orientació General:
– Els monitors amb més recursos per als grups inicials.
– Els monitors parlants nadius per als nivells intermedis i avançats

Agrupar els aprenents per nivells, l’homogeneïtat del grup facilita l’aprenentatge.
Fer els grups petits per a que els aprenents tinguin més temps per parlar.
El dia que hi hagi molts aprenents i pocs monitors, podem recolzar-nos en els aprenents avançats i encarregar-los que portin un grup de nivell intermedi.
El procés d’aprenentatge és diferent en funció de les llengües de partida de l’aprenent. Per afavorir el procés d’aprenentatge i el ritme d’avanç del grup, agrupar els aprenents tenint en compte aquest criteri. Per exemple si hi ha aprenents de català que parlen una llengua romànica i aprenents que no parlen cap llengua romànica, fer grups diferents.

Promoure que totes les persones aprenguin i ensenyin. Pot haver grups amb 2 monitors i 1 aprenent.

L’estabilitat és molt important per als nivells inicials, pel que fa al monitor, al grup, al material i a la variant dialectal. Això ens facilita que els monitors facin seu el procés d’aprenentatge dels alumnes, afavoreix l’aprenentatge, la cohesió i la dinàmica del grup.

La col·laboració entre coordinadors de català i castellà és convenient per transferir-se monitors cas de necessitat.

 Seguir la metodologia:
La metodologia Aprenem basada en aprendre llegint i parlant dóna molt bon resultat, està publicada al bloc.
A grans trets, els monitors i monitores tenim dues grans funcions:
– Proporcionar el referent fonètic.
– Promoure que els aprenents parlin, com més parlen, més consoliden l’aprenentatge.
– Corregir quan hagin acabat de llegir o d’explicar, i corregir poc. Les persones adultes som molt vulnerables a l’error.
Programar materials i calendaris de lectura per a cadascun dels grups, bé dels que hi ha al bloc, bé llibres de biblioteques, bé texts que suggereixin els monitors, … si els aprenents es poden preparar els texts amb antelació, l’aprenentatge es facilita. Programar, al menys, per a 3 mesos o per a tot el curs. Els alumnes que preparen els materials aprenen més.
– Es recomanable promoure l’autoorganització, com més autònom és cada grup millor funcionarà.

Si puntualment, un grup queda sense monitor, o monitora, podem adoptar estratègies alternatives per continuar aprenent:
– Optar per que la persona del grup que té millor pronuncia, doni el referent fonètic, la persona que tingui més coneixements sobre construcció de frases, supervisi que les frases noves estiguin ben construïdes.
– Si sabem amb antelació que estarem 3 o 4 sessions sense monitor, o monitora, podem emprar materials amb àudio per tenir un bon referent fonètic i emprar-lo al taller; a les biblioteques els podem trobar.

Si ens fan preguntes sobre gramàtica és millor utilitzar exemples que explicar gramàtica. Hi ha bons manuals de gramàtica a les biblioteques.

 Conrear la unitat:
A Aprenem, aprenem i ensenyem llengües, recordem que Aprenem no tenim filiació política ni religiosa.
Els temes polítics i religiosos són molt controvertits, la diversitat de parers que hi ha a la societat també la trobem a Aprenem. El nivell d’unitat entre les persones que hi participem és la voluntat d’aprendre i ensenyar llengües, segurament en política o en religió tenim diferències i posar-les a debat ens confrontarà innecessàriament. Recordem que el nostre objectiu és aprendre i ensenyar llengües, i això ens serà més fàcil si ho fem al marge de la política i de la religió.

Respectar l’ús de l’espai (sales cedides per Centres Cívics, Biblioteques, …)
1.- Utilitzar estrictament  la sala, o les sales, cedides. Cas de necessitar més espai, convé demanar-lo, recordem que no estem a casa nostra.
2.- Deixar les sales com els agradi a qui ens les deixa (cadires  i taules recollides, llums apagats, …)

Activitats culturals addicionals.-
Participar a les activitats que organitza l’Institut Alemany, l’Institut Francès o l’Institut Italià o les activitats culturals que organitzin les ambaixades enriquirà el nostre aprenentatge.
Organitzar anar la Filmoteca a veure pel·lícules en versió original és una altra bona opció, programen pel·lícules en versió original.
També podeu convidar directament a totes els equips:
Aprenem a Alella <aprenem.alella@gmail.com>,
Aprenem a BCN, Biblioteca El Clot <aprenem.bib.elclot@gmail.com>,
Aprenem a BCN, Drassanes Dissabtes <aprenem.drassanes.ds@gmail.com>,
Aprenem a BCN, Parc Sandaru <aprenem.sandaru@gmail.com>,
Aprenem a BCN, Sants <aprenem.sants@gmail.com>,
Aprenem a Cardedeu <aprenem.cardedeu@gmail.com>,
Aprenem a Cerdanyola <aprenem.cerdanyola@gmail.com>,
Aprenem a El Masnou <aprenem.el.masnou@gmail.com>,
Aprenem a Moià, Banc del Temps del Moianès <bdtmoianes@gmx.com>
Aprenem a Sabadell a La Concòrdia <aprenem.sabadellmati@gmail.com>,
Aprenem a Premià de Mar <aprenem.premia.de.mar@gmail.com>,
Aprenem a Rubí <aprenem.rubi@gmail.com>,
Aprenem a Teià <aprenem.teia@gmail.com>,
Aprenem a Terrassa <aprenem.terrassa@gmail.com>,
Aprenem a Terrassa BD2 <aprenem.terrassabd2@gmail.com>,
Aprenem a Valls <vallsjove@valls.cat>,
Aprenem a Vilanova i la Geltrú <aprenem.vilanova@gmail.com>,

Aprenem Idiomes
Sophia Blasco Castell, coordinadora.
aprenem@gmail.com

Coach personal

Arxivat a Per a monitors/es i coordinadors/es
%d bloggers like this: