1.- Explotar la mímica i el llenguatge gestual, ja que:
– Té caràcter universal.
– Reforça amb la imatge el significat i la memòria auditiva.
2.- Els monitors/monitores fem la frase de mostra.
Convé fer frases amb estructura de diàleg i presentar els diàlegs d’una parella d’interlocutors.
3.- Limitar les paraules noves de cada sessió.
Preparar diverses estructures d’utilització limitant també els verbs.
Per exemple:
– Bon dia, el meu nom és Jawad. Quin és el teu nom?
– Avui és dissabte. Ahir era divendres. Demà serà diumenge.
– Tanzel és el meu germà.
– Nazia és la meva veïna.
– Dissabte fem taller de català.
– Divendres fem Cous Cous per dinar
– Els pastissers fan pastissos.
– El diumenge fem festa
– Vivim a Barcelona.
– Vivim al bosc.
– Vivim al barri del Raval.
– Som al parc.
– Som al mercat.
– Som a la platja.
4.- Preparar-nos preguntes que ens proporcionen opcions de diàleg.
5.- Cada dia recordem paraules i accions de les sessions anteriors.
6.- Disposar d’una llibreta on escriure les paraules els familiaritza amb la paraula escrita.
7.- Anunciar el tema de la propera sessió i proposar-los que portin materials per treballar.
8.- Escenificar situacions quotidianes freqüents fa més útils els tallers.
9.- Aquest materials estem utilitzant-los en les tres llengües.
Algunes monitores i monitors han adaptat els codis al castellà i a l’anglès.
Per exemple en el codi 1, allà on diu Bon dia, han fet un retolet amb els textos “Buenos días / Good morning” i ho han afegit a la vinyeta per a familiaritzar als aprenents amb la paraula escrita associada al gràfic.
10.- Recomanar els diccionaris o vocabularis en imatges per reforçar els procés d’aprenentatge, disponibles on-line i a les biblioteques.
Vocabulari en imatges en català
Diccionari Temático Visual en castellano
Visual Thematic Dictionary en anglès
Aprenem Idiomes
Sophia Blasco Castell, coordinadora.
aprenem@gmail.com